Buku teks elynkz

saya simple wan elyn amira wan adnan.
mostly known as elyn.
pronounce as " e-lyn " or " i-lyn " by my friends.
famous name elynkz hihihi..
home name. kak ngoh, versi kelate.
just a few people called me as wan @ amira~

Thursday, December 19, 2013

Homemade Rainbow Playdoh

Hello dear,

Entry kali ini untuk si manje semua. Malam ni elyn ajak husband masak. Kiki masak ape plak ni kul 11 malam, hmm kami masak playdoh untuk baby al fateh! Bestnyer main masak masak kan. Teruja wewewe~

Daripada resepi yang ada kat buku, kami just follow je. Mudah n simple sangat. Jom kongsi :

Bahan bahan:

  1. 2 cawan tepung gandum 
  2. 1 cawan garam
  3. 2 cawan air
  4. 2 sudu besar minyak 
  5. 1 sudu kecil krim tartar
  6. Pewarna makanan

Caranya campur semua bahan bahan tadi dan masak di atas dapur dgn api yg kecil. Setelah masak, doh tidak melekat di periuk, sejukkan sebelum di adun bersama pewarna mengikut kesukaan korang la.


Tadaaa dah pon siap. Kami warnakan dgn warna kuning, pink, hijau dan biru. Menarik! Lepas proses, terus kasi al fateh main. Seronok die. Walaupun selesema teruk huhu yg penting die tak ketinggalan untuk belajar kan. Alhamdulillah.

Ha.. Apa lagi cubalah kat rumah ye. Playdoh ini senang dibuat, selamat untuk anak anak kita dan juga murah. Dengan adanya garam, playdoh ini secara semula jadi telah di awet dan antimikrob. So jangan risau.. Lebih2 lagi, kandungan garam dalam playdoh tu buat bayi refused untuk makan. Masiinn hihi. Tadi al fateh dah cube makan, oii masin trus xmo dah. He was learning again hihi

Ok.. That's all about playdoh. Nanti mama nak belikan alatan untuk al fateh potong potong, tekap bentuk dan lain lain. Mesti lagi exciting kan.  Love u baby!

No comments:

Post a Comment